مبانی نظری ورودی های حسابرسی

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری ورودی های حسابرسی. براساس رفرنس های-2023-2022و1403-1402 (مرداد ماه 1402)

بخشی از متن:
حسابرسی صورت های مالی سبب افزایش شفافیت اطلاعاتی و اعتماد بیشتر به اطلاعات شرکت می گردد، زیرا حسابرسی دارای نقشی نظارتی بر قرارداد است تا هرگونه تخلف از قراردادها به سمع و نظر دارندگان اوراق بهادار رسانده شود. همچنین مسئولیت حسابرسی به نظارت بر روند گزارشگری مالی محدود نمی شود؛ بلکه حسابرس به عنوان دروازه بان نهایی افشای مالی خدمت می کنند(محمدرحیمی وهمکاران،1403).
یکی از اهداف مهم حسابرسی ایجاد اطمینان و اعتبار به گزارشگری مالی و اعتمادسازی برای استفاده کنندگان صورت های مالی است و در مقابل این هدف مبلغی تحت عنوان حق الزحمه حسابرسی به حسابرسان پرداخت می گردد(جامعی وکولی وند،1400).نحوه تعیین و مدل حق الزحمه حسابرسی، توسط سیمونیک  (1980) مورد توجه قرار گرفت. وی حسابرسی را متشکل از هزینه هاي حسابرسی (بهاي منابع بکار گرفته شده توسط حسابرس و هزینه هاي مورد انتظار ناشی از زیان هاي دعاوي حقوقی و قضائی علیه حسابرس) و سود می داند. در این راستا، فرا تحلیل انجام شده توسط هی  و همکاران (2006 ) عوامل موثر بر حق الزحمه حسابرسی را در دو گروه اصلی طبقه بندي کرده است: 1 -عوامل مربوط به عرضه کنندگان خدمات حسابرسی مانند تخصص حسابرس در صنعت و اندازه موسسه حسابرسی و 2- عوامل مربوط به متقاضیان خدمات حسابرسی مانند اندازه و ریسک شرکت صاحبکار.
ريسک های شرکت بر انتظارات سهامداران موثر است. گزارشگری مالی پیچیده، مبهم و غیرشفاف هیچ اطلاعاتی درباره ريسک های موجود در شرکت نمی دهد (بارث  و همکاران،2013).بازده مورد انتظار سهامداران تحت تاثیر ريسک اطلاعات قرار دارد و ريسک اطلاعات به میزان اطلاعات شخصی، اطلاعات عمومی و شفافیت اطلاعات بستگی دارد، به گونه ای که هر چه شفافیت اطلاعات ارائه شده کمتر باشد، صرف ريسک ناشی از شرايط ابهام و بازده مورد انتظار سرمايه گذاران افزايش می يابد. سهامداران در تعیین نرخ بازده مورد انتظار خود بر صورت های مالی شرکت، به ويژه سود گزارش شده اتکا می کنند. بنابراين شفافیت سود حسابداری  گزارش شده در برآورد  بازده موردانتظار سهامداران موثر است. فقدان شفافیت سود گزارش شده ريسک اطلاعاتی ايجاد می کند، در نتیجه سهامداران خواهان صرف ريسک بالاتری خواهند بود و به تبع آن هزينه سرمايه سهام عادی شرکت افزايش می يابد و بالعکس هر چقدر سود گزارش شده شفاف تر و فاقد ابهام باشد، میزان اطمینان سهامداران به ويژه سهامداران نهادی افزايش يافته و سهام جذابتر می شود(علوی وهمکاران،1393).
شناخت عوامل تأثیرگذار بر سطح و کیفیت افشا می‌تواند در جهت تشخیص کاستی‌ها و موانع موجود در مقابل شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و بهبود وضعیت اطلاع رسانی آن‌ها که در نهایت به کارایی بیشتر بازار سرمایه و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و منطقی‌تر سرمایه‌گذاران در خصوص تخصیص منابع مالی به شرکت‌ها منجر می‌شود، راه‌گشا باشد. یکی از عوامل یا محرک‌های اقتصادی مطرح‌شده که موجب ارتقای کیفیت اطلاعات و کاهش ریسک اطلاعاتی گزارش‌های منتشر‌شده از سوی شرکت‌ها می‌شود، ارائۀ خدمت‌های حسابرسی با کیفیت بالاتر است. پژوهش¬های صورت‌گرفته چنین مطرح می‌کنند که «حسابرسی با کیفیت بالاتر»، اعتبار اطلاعات تهیه‌شده را بهبود می‌بخشد و به استفاده‌کنندگان و به‌خصوص سرمایه‌گذاران فرصت می‌دهد با اعتماد بیشتری وضعیت مالی و نتایج عملکرد شرکت را‌ تجزیه و تحلیل کنند(خداداده شاملو و بادآور نهندی، 1396).
 2-2-مبانی نظری
بحران‌های مالی متعدد در دهه‌های اخیر و رسوایی‌های بزرگ مالی همچون رسوایی شرکت انرون، باعث شد اهمیت شفافیت اطلاعاتی بیش از قبل روشن شود (بیلینگ و کاپی ، 2009). در بلند‌مدت، شرط اصلی رونق بازارهای سرمایه، محیط اطلاعاتی شفاف است. شرکت‌هایی که گزارشگری مالی شفاف و قابل قبولی ندارند، با ریسک تأمین اعتبار مواجه شده و اطمینان سهامداران را از دست می‌دهند. چنین شرایطی در نهایت درجه اعتبار و میزان نقدشوندگی را در بازار سرمایه به شدت کاهش می‌دهد (مدهانی ، 2009). با این حال هنوز در ایران شاخص جامعی که شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها را اندازه‌گیری کند و مبنای تصمیم و اعتماد سرمایه‌گذاران قرار گیرد وجود ندارد. مطالعه و بررسی عمیق مدل‌های شفافیت موجود در ادبیات مربوطه، در کشورهای توسعه‌یافته به عنوان الگوی اصلی و در کشورهای در‌حال‌توسعه با توجه به وجوه مشترک بیشتر با شرکت‌های ایرانی، یکی از اولین گام‌ها در این جهت است. برای ایجاد بینش لازم در زمینه شفافیت و افشای اطلاعات و جهت‌گیری مناسب به منظور تبیین مفهوم شفافیت اطلاعاتی در محیط گزارشگری ایران و در انتهای این مسیر تدوین یک مدل جامع شفافیت اطلاعاتی ملی، به نظر می‌رسد بررسی مدل‌ها و شاخص‌های اندازه‌گیری شفافیت در سطح دنیا، مؤلفه‌ها و ابعاد موجود در این شاخص‌ها و میزان افشای گزارش شده توسط این شاخص‌ها مفید و روشنگر باشد.

فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2-مبانی نظری ورودی های حسابرسی
2-2-1- ورودی های حسابرسی
2-2-1-1-اندازه موسسه حسابرسی
1-تعداد شرکای مؤسسه حسابرسی
2-تعداد کارکنان حرفه ای مؤسسه حسابرسی
3-تعداد حسابداران رسمی تحت استخدام
4-تعداد مشتریان مؤسسه حسابرسی
5-درآمد سالیانه مؤسسه حسابرسی
6-قدمت مؤسسه حسابرسی
2-2-1-2-حق الزحمه حسابرسی
2-2-1-3-تخصص در صنعت حسابرس
2-2-1-4-دوره تصدی حسابرس
2-2-1-5-تمرکز صاحبکار
2-2-1-6-تمرکزبازار حسابرسی
2-2-1-7-اندازه بازار حسابرسی
2-2-1-8-فشار رقابتی رقبا
2-2-2-شفافیت اطلاعات
نحوه تعیین مؤلفه‌های افشاء در شاخص‌های شفافیت
2-3-مبانی نظری ورودی های حسابرسی و شفافیت اطلاعات
1-حق الزحمه حسابرسی و بهبود شفافیت اطلاعات
2-دوره تصدی حسابرس و بهبود شفافیت اطلاعاتی
3-نوع مؤسسه حسابرسی و بهبود شفافیت اطلاعاتی
4- تخصص در صنعت حسابرس و بهبود شفافیت اطلاعاتی
5- اندازه بازار حسابرسی و بهبود شفافیت اطلاعاتی
6- فشار رقابتی در بازار حسابرسی و بهبود شفافیت اطلاعاتی
2-4-اهمیت و ضرورت مطالعه ورودی های حسابرسی
2-5-پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع ورودی های حسابرسی
2-5-1-پیشینه داخلی تحقیقات انجام شده ورودی های حسابرسی 1403-1402
2-5-2-پیشینه خارجی تحقیقات انجام شده ورودی های حسابرسی 2023-2022
منابع .......................
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 4699 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 57

حجم فایل:125 کیلوبایت

 قیمت: 155,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252